Op weg naar een sterk werkgeversimago
Tegenwoordig hebben werkgevers niet langer de luxe om te kiezen uit 20 sollicitanten voor één vacature. Integendeel, sollicitanten maken bewuste keuzes voor of tegen een bedrijf. Als je niet de nummer 1 werkgever bent voor jouw ideale kandidaat en geen HR-marketing inzet, krijg je alleen de afgewezen kandidaten van andere, aantrekkelijkere werkgevers op gesprek.
Maar hoe zorg je ervoor dat je de nummer 1 werkgever wordt voor jouw ideale kandidaat? Door te beginnen met HR-marketing. We bereiken dit door de inzet van employer branding, vacaturemarketing en werken bij-websites.
HR-marketing
Benut HR-marketing om een aantrekkelijk, effectief en gelukkig personeelsbestand te creëren. Daarbij focus je op het ontwikkelen van een herkenbaar en authentiek werkgeversimago, wat het vinden en blijvend binden van kwalitatieve medewerkers vereenvoudigt. HR-marketing omvat de gehele filosofie van de organisatie met betrekking tot het personeel en werkgeverschap.
De route
Hoe pakken we dat precies aan? Allereerst maken we gebruik van de HR-marketing routekaart om gezamenlijk jouw behoeftes te bepalen. Vanuit een duidelijke strategie en DNA – de fundering – werken we stapsgewijs toe naar een op maat gemaakte HR-marketing strategie. Hierbij richten we ons niet alleen op de korte termijn, maar leggen we ook de focus op de lange termijn. De nadruk kan op dit moment liggen bij vacaturemarketing, waarvoor we diverse pakketten aanbieden. Uiteindelijk streven we echter naar een krachtig werkgeversmerk door middel van employer branding.
Wil je graag ontdekken welke route jou leidt naar een positief werkgeversimago? Dan staan wij klaar om samen met jou op zoek te gaan naar de ideale aanpak!
Stappenplan
1. Strategie en DNA
De fundering
Alle HR-marketinactiviteiten en tactieken vloeien voort uit een overkoepelende strategie. Welke doelstellingen bij welke doelgroepen moeten op korte en lange termijn behaald worden en welke factoren zijn hierop van invloed. De strategie zegt iets over de concrete route, in kanalen en middelen, naar het behalen van de HR-marketingdoelen.
De tone-of-voice in álle communicatie, intern en extern vloeit voort uit het DNA van het bedrijf. Een helder omschreven DNA, zorgt ervoor dat alle communicatie dezelfde authentieke associaties opwekt bij het (werkgevers)merk.
2. Positief werkgeversimago
Creëer een authentiek en positief geladen werkgeversimago
Het externe hoofddoel is het creëren van een authentiek en positief geladen werkgeversimago onder de doelgroepen van potentiële medewerkers. Imago komt te voet en gaat te paard, maar wordt versterkt door het structureel naleven van het DNA in alle communicatie, symbolen en gedrag.
3. Vacaturemarketing
Het werven van sollicitanten voor concrete vacatures
Externe korte termijn doelen zijn het werven van sollicitanten voor concrete vacatures. Er wordt een creatief concept bedacht dat zowel het DNA ademt, als de pains/gains van de doelgroep benut. De juiste advertentiekanalen worden per doelgroep gekozen. Wanneer iemand op de advertentie klikt, komen ze op een specifieke landingspagina voor de betreffende vacature.
4. Blijvend binden medewerkers
Blijvend binden van kwalitatieve medewerkers
Het interne doel van HR-marketing is het blijvend binden van kwalitatieve medewerkers. Wie past er nu eigenlijk écht goed bij ons en wie minder? Waar ligt dat aan? Er kan onder andere gekeken worden naar een structureel werknermersonderzoek, waarin achterhaald wordt in welke mate directie, management en personeel het DNA naleven.
5. Interne communicatie
Communiceer met je medewerkers
Per korte termijn doel/actie wordt er een geschikt middel of kanaal gekozen. Ook hier biedt het DNA weer inspiratie voor creatieve oplossingen, die perfect aansluiten bij de bedrijfscultuur.
1. Strategie en DNA
Alle HR-marketinactiviteiten en tactieken vloeien voort uit een overkoepelende strategie. Welke doelstellingen bij welke doelgroepen moeten op korte en lange termijn behaald worden en welke factoren zijn hierop van invloed. De strategie zegt iets over de concrete route, in kanalen en middelen, naar het behalen van de HR-marketingdoelen.
De tone-of-voice in álle communicatie, intern en extern vloeit voort uit het DNA van het bedrijf. Een helder omschreven DNA, zorgt ervoor dat alle communicatie dezelfde authentieke associaties opwekt bij het (werkgevers)merk.
2. Positief werkgeversimago
Het externe hoofddoel is het creëren van een authentiek en positief geladen werkgeversimago onder de doelgroepen van potentiële medewerkers. Imago komt te voet en gaat te paard, maar wordt versterkt door het structureel naleven van het DNA in alle communicatie, symbolen en gedrag.
3. Vacaturemarketing
Externe korte termijn doelen zijn het werven van sollicitanten voor concrete vacatures. Er wordt een creatief concept bedacht dat zowel het DNA ademt, als de pains/gains van de doelgroep benut. De juiste advertentiekanalen worden per doelgroep gekozen. Wanneer iemand op de advertentie klikt, komen ze op een specifieke landingspagina voor de betreffende vacature.
4. Blijvend binden medewerkers
Het interne doel van HR-marketing is het blijvend binden van kwalitatieve medewerkers. Wie past er nu eigenlijk écht goed bij ons en wie minder? Waar ligt dat aan? Er kan onder andere gekeken worden naar een structureel werknermersonderzoek, waarin achterhaald wordt in welke mate directie, management en personeel het DNA naleven.
5. Interne communicatie
Per korte termijn doel/actie wordt er een geschikt middel of kanaal gekozen. Ook hier biedt het DNA weer inspiratie voor creatieve oplossingen, die perfect aansluiten bij de bedrijfscultuur.
Standaard maatwerk
Elke werkgever is anders, dus HR-marketing is altijd een oplossing op maat. Met onze kennis op het gebied van HR én marketing zetten wij altijd iets unieks neer, passend bij de organistatie.
Rob Kömhoff
HR-marketing expert
Vrijblijvend sparren?
Wilj je graag eens vrijblijvend en helemaal gratis sparren? Dat kan! We luisteren graag en kijken samen naar de beste oplossing voor jouw organisatie.
Vul onderstaand formulier in en Rob belt je zo snel mogelijk terug.