In de competitieve wereld van online adverteren is het essentieel om de meest effectieve strategieën te vinden om de prestaties van campagnes te optimaliseren. Juul heeft daarom onderzoek gedaan naar de prestaties van automatisch bieden en handmatig bieden in Google Ads.
Om een breed scala aan inzichten te verzamelen, zijn er verschillende bronnen geraadpleegd. Er is deskresearch verricht, er zijn 5 diepte-interviews met Google Ads specialisten gehouden en interne Google Ads experimenten opgezet. De diepte-interviews zijn waardevol geweest bij het identificeren van het probleem en het verzamelen van waardevolle inzichten over de werkwijze van andere specialisten.
Handmatig en automatisch bieden
Adverteerders kunnen verschillende biedstrategieën instellen, zoals:
- De maximale kosten per klik (CPC)
- Verbeterde kosten per klik (ECPC) met een minimale en maximale prijs per klik bepaalt Google welk bod het meest optimale resultaat oplevert
- Kosten per acquisitie (CPA)
- Rendement op advertentie-uitgaven (ROAS). Het algoritme past biedingen aan om deze doelen te bereiken.
Bij handmatig bieden bepaalt de adverteerder zelf het bedrag dat hij bereid is te bieden voor een klik op de advertentie. Voordelen van handmatig bieden zijn de controle op het biedproces en de flexibiliteit om snel aanpassingen te kunnen doen. Nadelen zijn dat het tijdsintensief en complex is. Er is ook kennis nodig om effectief te kunnen bieden.
Bij automatisch bieden maakt Google Ads gebruik van geautomatiseerde algoritmen om biedingen namens de adverteerder te optimaliseren. In tegenstelling tot handmatig bieden, is automatisch bieden wel tijdbesparend. Ook kan het algoritme reageren op veranderingen in de markt en de prestaties van de campagnes om de biedingen te optimaliseren en de gewenste doelstellingen te behalen. Nadelen van automatisch bieden is de verminderde controle, maar ook de leerperiode die automatisch bieden nodig heeft. In deze periode kunnen de resultaten erg variëren.
Experimenten
Er zijn 14 Google Ads experimenten gedaan tussen verschillende biedstrategieën waarna er is geanalyseerd hoe de verschillende biedstrategieën presteren en welke factoren daarbij een rol spelen. Op basis van deze bevindingen is er een beslisboom ontwikkeld. Hiermee is elke Google Ads gebruiker in staat om de optimale biedstrategie te bepalen.
De resultaten van verschillende tests werden geanalyseerd met behulp van de Wilcoxon signed-rank test. Deze test ordent de absolute verschillen tussen de scores en telt ze op voor positieve en negatieve waarden. Het verschil tussen de positieve en negatieve rangnummers bepaalt de mate van significantie. In deze test hebben we gekeken naar de ROAS resultaten (conversiewaarde/kosten) met een betrouwbaarheidsinterval van 90%. Dit betekent dat we met 90% zekerheid kunnen zeggen dat de resultaten in toekomstige tests ook ten gunste zijn van automatisch bieden.
De statistisch significante resultaten laten zien dat bepaalde automatische biedstrategieën beter presteren dan handmatige biedstrategieën. Zo hebben we bijvoorbeeld ontdekt dat handmatige ECPC beter presteert dan handmatige CPC, maar dat de doel-ROAS strategie nog betere resultaten oplevert dan beide handmatige biedstrategieën. Bij shopping advertenties blijkt ook dat doel-ROAS beter presteert dan handmatige CPC en handmatige ECPC.
Resultaten
Hieronder vind je een visuele weergave van de definitieve beslisboom voor tekstadvertenties. Het kiezen van de beste biedstrategie hangt af van verschillende factoren die elkaar opvolgen. Deze beslisboom kan als handig hulpmiddel worden gebruikt bij het maken van een keuze voor een biedstrategie.
- Eigen merknaam campagnes (2):
- Handmatige ECPC (9)
- Eventueel testen met doelvertoningspercentage
- Andere campagnes:
-
- Meer dan 15 conversies in de afgelopen 30 dagen of de mogelijkheid tot het samenvoegen van campagnes tot minimaal 15 conversies per 30 dagen (4, 5, 6, 7):
- Conversiewaarde is van belang: Doel-ROAS (11)
- Conversiewaarde is niet van belang: Doel-CPA (10)
- Meer dan 15 conversies in de afgelopen 30 dagen of de mogelijkheid tot het samenvoegen van campagnes tot minimaal 15 conversies per 30 dagen (4, 5, 6, 7):
-
- Minder dan 15 conversies in de afgelopen 30 dagen (4, 5, 6, 7):
- Handmatige ECPC (9)
- Minder dan 15 conversies in de afgelopen 30 dagen (4, 5, 6, 7):
Aan de slag!
Stel je voor: je hebt net de bevindingen van Juul gelezen over handmatig en automatisch bieden in Google Ads. Je bent volledig geïnspireerd door de inzichten en de mogelijkheden. Maar nu vraag je je af: hoe kan ik deze kennis toepassen om echt succesvol te zijn in mijn eigen advertentiecampagnes?
We begrijpen jouw ambitie en verlangen naar succes in Google Ads. Daarom gaan we graag met je in gesprek om jouw doelen in Google Ads samen te bereiken. Neem daarvoor contact met ons op!