Bart
Bart van Soest

SEA Specialist

De "eerste" plek in Google

Ten eerste is het afhankelijk van de zoekopdracht: Voor welke zoekopdracht wil je bovenaan staan? Zo is het (meestal) heel makkelijk om voor een zoekopdracht naar jouw merknaam of websitenaam bovenaan te staan. Voor zoekopdrachten naar merken, producten of diensten die jij verkoopt, kan dit al een stuk moeilijker zijn. Vooral als deze merken, producten of diensten ook door vele anderen verkocht worden. Het wordt nog moeilijker als deze concurrenten ook hun best doen om zo hoog mogelijk in de Google resultaten te komen. Dan zijn er nog hele generieke zoekopdrachten, zoals “Nederland”. Het is voor de meeste bedrijven vrijwel onmogelijk voor zoekopdrachten als deze hoog te scoren in Google.

De tweede reden heeft te maken met het type resultaten dat Google toont. Laten we eens kijken hoe een zoekresultatenpagina in Google (ook wel Search Engine Result Page, SERP genoemd) is opgebouwd. Als voorbeeld zoeken we naar “fiets kopen”:

Voor vele zoekopdrachten zijn de eerste resultaten advertenties. Deze zijn te herkennen aan het groen omrande “Adv.” links naast de getoonde URL. In bovenstaande screenshot zijn vier van deze tekst advertenties te zien. Deze advertenties kunnen met Google Ads (dat voor juni 2018 Google AdWords heette) worden gemaakt. Om te bepalen welke advertenties hier bovenaan komen, worden twee zaken gecombineerd: het bod en de kwaliteitsscore. Het bod is wat een adverteerder maximaal bereid is te betalen per klik. De kwaliteitsscore is van vele factoren afhankelijk. Samengevat heeft deze te maken met hoe relevant de gemaakte advertentie is voor de zoekwoorden waarbij hij wordt getoond. Dus hoe beter de advertentie is, hoe minder je voor je kliks hoeft te betalen om dezelfde positie te bereiken. Deze discipline van online marketing heet zoekmachine adverteren (Search Engine Advertising oftewel SEA in het Engels).

Dan zijn er nog de Google Shopping advertenties. In de screenshot hierboven zijn dit de advertenties met plaatjes van fietsen aan de rechterkant van de zoekresultaten. Ook deze zijn via Google Ads te maken en ook hierbij betaalt de adverteerder per klik.

Op elke zoekresultatenpagina van Google bevinden zich organische resultaten. Dit zijn de “normale” resultaten waarvoor niets wordt betaald aan Google. Hier worden de resultaten getoond, waarvan Google denkt dat deze het meest relevant zijn. Deze relevantie wordt voornamelijk gekoppeld aan de zoekopdracht. De locatie van de zoekende, het gebruikte apparaat, de dag, het tijdstip en nog veel meer hebben tevens invloed op welke advertenties getoond worden. Daarnaast test Google voortdurend, waardoor de zoekresultaten snel kunnen veranderen.

De kliks op de organische resultaten zijn gratis voor de bedrijven die hier verschijnen. Vandaar dat de concurrentie om deze plekken vaak hoog is. Dit maakt het moeilijk voor nieuwkomers om hier voor populaire zoektermen tussen te komen. De discipline zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization oftewel SEO in het Engels) houdt zich hiermee bezig.

“Dé eerste plek in Google” bestaat dus niet. Maar desalniettemin is het belangrijk om na relevante zoekopdrachten goed zichtbaar te zijn in Google. En daar helpen wij graag bij.

Wil je sparren over jouw vraagstuk?

Blijf bij de pinken

bekijk alle blogs