“Ik wil meer omzet” is geen concrete doelstelling
Heb je überhaupt een vastgesteld budget voor marketing en communicatie? Het lijkt iets simpels. Maar het is goed te begrijpen dat veel MKB-ondernemers er geen tijd voor kunnen of willen maken, door de dagelijkse uitdagingen die ondernemerschap met zich meebrengt. In dit blog benoemen we realistische basisvragen die je jezelf kunt stellen om je marketingbudget zo efficiënt mogelijk te benutten. Want aan het eind van de dag: het geld dat je uitgeeft moet zichzelf terugverdienen. Het liefst dubbel of meer.
1. “Heb ik wel marketing nodig?”
In veel gevallen komt de omzet gewoon binnen via traditionele sales, vaste bestaande relaties of mond-tot-mondreclame. Geld uitgeven aan marketing lijkt soms onnodig en duur. Als jouw definitie van marketing betekent: enkele lokale initiatieven sponsoren en af en toe een advertentie in het lokale huis-aan-huisblad of een tijdschrift, snappen we dat. Het is niet meetbaar of een uitgegeven euro er twee oplevert. Daarmee willen we niet zeggen dat je geen lokale initiatieven meer moet sponsoren, want het kan prima voor je werken!
Als alles wel lekker loopt, waarom heb je dan marketing nodig? Het antwoord: er komen continu nieuwe kanalen of middelen bij waarbij het exact meetbaar is hoeveel een marketingactie je oplevert op de korte én lange termijn. Als er kansen liggen om je winst te vergroten, waarom zou je het dan laten?
2. “Hoe kom ik aan nieuwe klanten?”
Dat is vaak de verkeerde vraag om mee te beginnen, want wat bedoel je met nieuwe klanten? Wil je meer leads genereren, of breng je bijvoorbeeld al veel offertes uit maar worden er te weinig omgezet in opdrachten? Dat zijn twee totaal verschillende vraagstukken, waar ook totaal verschillende oplossingen voor te bedenken zijn.
3. “Op welk moment in het keuzeproces van mijn potentiële klant valt er voor mij winst te behalen?”
Dat is een veel betere vraag om te stellen. Want je kan wel voor véél meer leads gaan zorgen, door bijvoorbeeld Google Ads in te zetten, maar als de pagina op je website waar de mensen overgaan tot conversie (denk aan het maken van een eerste afspraak, het plannen van een intakegesprek of een aankoop uit je webshop), niet de juiste triggers heeft om je doelgroep tot de gewenste actie aan te zetten, ben je geld weg aan het gooien. En als je wél heel veel nieuwe afspraken krijgt, maar je presentatie ter plekke sluit niet aan op de verwachting, ben je veel tijd en geld aan het steken in iets dat niet rendabel is.
Een grondige analyse van waar het eventueel mis kan lopen in het keuzeproces van de klant, is de basis voor een efficiënter benut marketingbudget.
4. Moet ik een nieuw communicatiemiddel/kanaal inzetten, of moet mijn propositie eerst verbeterd worden?
Als je weet waar je potentiële klant het vaakst afhaakt, zijn er twee opties: óf je communicatie spreekt (op een bepaald punt in het keuzeproces) niet genoeg aan om tot actie over te gaan, óf je propositie is niet aantrekkelijk genoeg. Het een valt of staat met het ander.
Je communicatie is niet aansprekend genoeg:
Het is niet duidelijk genoeg wat je propositie is en hoe aantrekkelijk die is voor de potentiële klant. De potentiële klant weet niet exact wat je doet, hoe je het doet, waarom het een goede keuze is om voor jou te kiezen óf hoe ze überhaupt bij jou terecht moeten komen. Dit kan over de hele breedte van je communicatie het geval zijn, maar ook slechts op een kritiek punt in het keuzeproces van de klant.
De oplossing is om nieuwe (creatieve) middelen te bedenken die de doelgroep effectief door hun keuzeproces leiden naar jouw product of dienst.
Je propositie is niet aantrekkelijk genoeg:
Je kan communiceren wat je wil. Maar als de kwaliteit/prijsverhouding niet goed is, de focus op een verkeerde doelgroep ligt of er te weinig markt is voor je product of dienst, ga je weinig omzet draaien.
In dit geval is het een goed plan om terug te gaan naar de basis en je businessmodel onder de loep te nemen, aan te scherpen, andere markten te bekijken of zelfs de focus van je onderneming op een ander product of andere dienst te gaan verleggen.
Ga eerst de diepte in voordat je geld gaat uitgeven.
Om je marketingbudget zo efficiënt mogelijk in te zetten is het slim jezelf eerst bovenstaande vragen te stellen. Als je dat niet doet, heb je kans dat je veel geld besteed aan ineffectieve middelen/kanalen. Denk bijvoorbeeld aan een website die de verkeerde mensen aanspreekt, of een (betaalde) campagne op sociale media terwijl er meer kansen zitten in Google Ads.
Marketing moet je geld opleveren, niet kosten.
Om een goede start te maken zijn initiële investeringen wel nodig. Je wil een heldere en werkende strategie met middelen die daarbij aansluiten. Als die basis staat, kun je gaan optimaliseren en zorgen dat iedere uitgegeven euro zichzelf dubbel of meer gaat terugverdienen.
Als je een marketingbudget gaat opstellen, of je huidige budget efficiënter wil gebruiken, dan is een strategische sessie een goed startpunt. We kunnen als ervaren marketeers en communicatiespecialisten vaak de vinger op de zere plek leggen en een mooie basis voor de toekomst neerzetten.
Wil je daar meer over weten? Dan komen we altijd graag kennismaken, om te zien of we een klik hebben. Bij Park1 zorgen we voor realistische analyses en vindingrijke oplossingen. We gaan er vol voor om succes te behalen samen met onze klanten. Eerst even bellen?