Maarten
Maarten Mandemaker

Directeur

Een e-mail versturen...dat klinkt niet direct als de meest innovatieve marketingmethode om je potentiële klanten te bereiken toch? Maar e-mailmarketing is véél meer dan alleen een nieuwsbrief versturen, en binnen de marketingmix wellicht de meest effectieve vorm van adverteren.

Grote kans dat je deze week al meerdere commerciële nieuwsbrieven ontvangen hebt in je inbox. Dat is niet voor niets, want emailmarketing is (zelfs anno 2022) nog steeds één van de meest effectieve middelen die je kunt inzetten, en heeft gemiddeld de hoogste ROI van alle marketingmiddelen. De kosten voor productie en verzending zijn laag, distributie is eenvoudig, personalisatie is mogelijk en alles is meetbaar. Dat maakt e-mailmarketing een heel geliefd instrument.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Ads zet je emailmarketing in bij je bestaande klanten, of mensen die hebben aangegeven op de hoogte te willen blijven (een zogenaamde opt-in). Dat betekent dat ze meestal al geïnteresseerd zijn in je product of dienst of in het verleden een aankoop hebben gedaan. Deze doelgroep wil je niet alleen informeren, maar vooral aanzetten tot actie.

Een voorbeeld:

Voor een bedrijf met seizoensgebonden producten kunnen we met enige zekerheid stellen dat hun klant zich de komende weken zal oriënteren op de aankoop van een bepaald product. De concurrentie op dit product is aanzienlijk, en het is maar de vraag of de klant wederom voor dit bedrijf zal kiezen. Om ervoor te zorgen dat deze klant ook dit seizoen weer voor het bedrijf kiest maken we een uitdraai van alle klanten die vorig jaar een specifiek product hebben besteld, en sturen alleen deze klanten een aanbieding in de vorm van een e-mail met daarin een kortingscode.

Je kunt je voorstellen dat de ROI op deze actie enorm is. De klant is immers al bekend met het bedrijf, krijgt een exclusieve aanbieding op het moment dat deze zich al bewust is van het feit dat ze het betreffende product nodig (gaan) hebben.

Marketing automation

Bovenstaande voorbeeld is een handmatige actie, waarbij de email op één moment naar een grote groep mensen gaat. In het geval van een webshop zien we een dag later meestal een flinke piek in het aantal bestellingen. Maar het kan slimmer, want misschien heb jij wel geen seizoensgebonden product, maar iets heel anders. In dat geval kun je met marketing automation veel bereiken.

Marketing automation is het inzetten van slimme software die e-mailmarketing grotendeels automatiseert. Het systeem kan vooringestelde e-mails versturen op het moment dat een bestaande klant of een andere geïnteresseerde bepaald gedrag vertoont. Zo kun je met marketing automation bijvoorbeeld een herinnering versturen om een afspraak te maken bij de tandarts of kapper, precies x-aantal dagen na je laatste bezoek. Dat is voor iedereen natuurlijk anders, dus het systeem verstuurt dagelijks e-mails naar kleinere aantallen mensen. Een ander voorbeeld is het automatisch versturen van een follow-up mail, een week nadat iemand een document heeft gedownload. Of een e-mail met daarin een reeks accessoires voor het product dat iemand twee dagen eerder besteld heeft. De mogelijkheden zijn eindeloos.

AVG - Hoe zat dat ook alweer?

Sinds 2016 is de wet “Algemene verordening gegevensbescherming” (kortweg AVG) van toepassing. De gehele wet is uitgebreid en complex, maar voor e-mailmarketing komt het er simpelweg op neer dat je mensen alleen een email mag sturen als zij expliciet hebben aangegeven dit te willen. Het opbouwen van zo’n adressenbestand kost tijd en moeite, maar de mensen waar je uiteindelijk naar mailt zijn wél daadwerkelijk geïnteresseerd in jouw product of dienst.

Wil je sparren over jouw vraagstuk?

Blijf bij de pinken

bekijk alle blogs