Leadgenererende landingspagina creëren
Je eigen website is vaak het platform waarop de aankoop of contactaanvraag van je doelgroep moet plaatsvinden, nadat iemand doorklikt vanuit Google of social media. Daarom is het belangrijk om een specifieke pagina in te richten op je website, waarop de 'klikkers' terecht komen. Dit noemen we een landingspagina. Een landingspagina moet relevant zijn. Daarmee bedoelen we dat enkel de informatie die de bezoeker op dat moment zoekt, zichtbaar moet zijn. Al het overige is ballast. Een goede landingspagina focust zich op een centraal thema voor een specifieke doelgroep en zet aan tot actie om bijvoorbeeld contact op te nemen, je in te schrijven voor een evenement, iets te downlaoden of iets te kopen. Maar hoe zorg je nu voor een relevante, actuele en uiteindelijk leadgenererende website, of nog specifieker; een leadgenererende landingspagina? In dit blog krijg je concrete handvatten om aan de slag te gaan met leadgenererende landingspagina's.
Checklist
Er zijn een aantal verschillende onderdelen die invloed hebben op het aantal leads dat een landingspagina oplevert. Om deze onderdelen allemaal te belichten, heb ik een checklist opgesteld die houvast biedt bij het maken van een leadgenererende landingspagina.
1) Stem de pagina en het onderwerp af op de doelgroep
Zorg ervoor dat de landingspagina te allen tijde een meerwaarde is voor de doelgroep. Achterhaal daarom wat de behoeftes zijn van de gebruiker en zorg het onderwerp prikkelend en verfrissend is. Koppel die behoefte aan een van je eigen diensten, producten of specialismen. Je deelt een stukje kennis, waar de doelgroep naar op zoek is. Ze hebben immers niet voor niets geklikt om op deze pagina te komen! Mensen klikken met een bepaald doel door naar je website. Dat doel kan zijn: iets nieuws leren over een specifiek onderwerp, zoeken naar een specifiek product of dienst of een ander speficiek doel. Zorg dat je inhoud voorziet in die behoefte. (Fun fact: wanneer je relevante content biedt voor de doelgroep, creëer je direct ook positieve invloed op de on-page SEO.)
2) Stem de pagina af op je doelstellingen
Richt je landingspagina zodanig in dat het een toegevoegde waarde is voor je uiteindelijke doel. Wil je contactaanvragen? Wil je dat mensen zich ergens voor inschrijven of aanmelden? Of wil je puur informeren, om je bedrijf als kennisbank te profileren? Om je doelstelling te bereiken, kun je de pagina onderaan eindigen met een 'call to action'. Je spoort hier de lezer aan om de gewenste actie te ondernemen. Wil je dat mensen bellen? Zorg dan dat je telefoonnummer er staat met een foto van je gezicht. Wil je dat mensen contact opnemen voor een afspraak, zorg dan dat je afsluit met een contactformulier. Dat klinkt heel simpel en logisch, maar het wordt vaak vergeten.
3) Wees ‘to the point’
Zorg ervoor dat de gebruiker zo snel mogelijk de essentie van de landingspagina onder ogen ziet. Hierbij is het dus belangrijk dat je met beknopte informatie werkt. Leg de connectie tussen het onderwerp en de voordelen van jouw product of dienst, om zo een positieve associatie te creëren. Er zijn mensen die lezen en mensen die scannen. Tussenkopjes en bulletpoints werken goed om beiden te bedienen.
4) Paginadesign
De webpagina moet zo zijn ingedeeld dat zowel een lezer als een scanner direct ziet waar het over gaat, en welke call to action de pagina heeft. Bovenal moet de pagina er betrouwbaar en professioneel uit zien, want de vorm doet vaak net zo veel als de inhoud in marketing, communicatie en reclame.
Heeft je landingspagina een specifiek en relevant onderwerp? Is het gekoppeld aan een van je producten of diensten? Is er een duidelijke call to action? Bedien je zowel lezers als scanners? En ziet je pagina er professioneel uit? Als het anwoord op deze vragen ja is, dan ben je op de goede weg naar een hoop nieuwe leads.
Hulp nodig bij het creëren van een leadgenerende landspagina? Neem gerust contact met ons op en we helpen je verder!