Krijg jij ook aan de lopende band afwezigheidsmeldingen na verstuurde e-mails en rinkelt de telefoon nauwelijks? Zo midden in de zomervakantie is het echt komkommertijd en ziet je werkplanning er vaak wat rustiger uit. Een perfecte periode om datgene op te pakken waar je de rest van het jaar nooit aan toe komt: maak je website (of die van je klanten) weer SEO-proof!
Waar begin je?
Als je aan de slag gaat met SEO is het belangrijk om de missie van Google in je achterhoofd te houden: de wereldwijde informatie ordenen en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar maken. De informatiekwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van jouw website hebben invloed op de ranking in Google. Het is dus verstandig om minstens één keer per jaar je hele website door te lopen en te bekijken vanuit de ogen van een bezoeker.
Met onderstaande SEO-verbeter-en-aanpak-tips kom jij de zomer wel door én kun je weer een tijdje vooruit met een geoptimaliseerde website. Let’s go!
1. Begin met (of herhaal je) zoekwoordenonderzoek
Zoekwoordenonderzoek vormt de basis voor SEO en het is belangrijk om dit af en toe te herhalen. Je klanten kunnen namelijk andere zoektermen gaan gebruiken om jouw product te vinden, de concurrentie kan veranderen en je wellicht zijn je eigen diensten in de tussentijd wel gewijzigd of uitgebreid.
Tips voor het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek:
- Definieer je missie en USP’s. Wat heb je te bieden en maakt je onderscheidend? Met andere woorden; waar wil je op scoren in Google? Wat is jouw niche?
- Denk na over jouw doelgroep en bedenk welke zoektermen ze gebruiken als ze op zoek gaan naar jouw product of dienst. Gebruik tools als Google Analytics, de zoekfunctie op je eigen website, Answerthepublic.com of Google Ads Keyword Planner om je doelgroep te analyseren. Of ga zelf zoeken op Google en kijk welke suggesties of gerelateerde zoekopdrachten daaruit komen.
- Onderzoek je (SEO-)concurrentie. Past jouw bedrijf tussen de top drie ranking of kun je je zoektermen beter wat specifieker maken?
2. Gebruik een SEO-tool
Je kunt jezelf een hele hoop tijd en energie besparen door een SEO-tool te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de SEO-plugin van Yoast. Zo’n plugin helpt je bij het controleren van de basis (on page) SEO-elementen van elke pagina op je website, aan de hand van een checklist. Zo kun je in één oogopslag zien waar je nog verbeteringen kunt aanbrengen. Denk hierbij aan ‘on page’ elementen zoals headings, key words, interne links, alt teksten, HTML-titels en meta beschrijvingen. Maak je al gebruik van een SEO-tool? Loop dan alle pagina’s een keer goed na en maak aanpassingen waar nodig.
3. Zorg voor goede en relevante content
Dat klinkt heel logisch, maar vergeet niet dat het Google’s missie is om iedereen te voorzien van bruikbare content. Schrijf je tekst dus voor je bezoekers en zorg ervoor dat de informatie aansluit bij hun zoekvraag. User experience gaat ook over leesbaarheid. Schrijf dus lekker lopende teksten zonder spelfouten en maak geen al te lange of passieve zinnen. Werk met alinea’s met tussenkopjes (heading 2) en zorg ervoor dat je key words toevoegt op de juiste plaatsen: in de paginatitel, tussenkopjes, hoofdtekst, URL, mediabestandsnamen en alt teksten. Zorg tot slot voor een duidelijke Call To Action op elke pagina.
4. Beoordeel de bezoekers- ervaring van je website
Om hoger te scoren in de Google zoekresultaten moet je website gebruiksvriendelijk zijn. Is er een duidelijk gestructureerde menu-indeling? Is het helder welke informatie waar te vinden is? Zijn er genoeg interne links om van de ene naar de andere pagina te navigeren? Al deze dingen weegt Google mee in de ranking van je website. Zorg er dus voor dat dit op orde is.
5. Snel, sneller snelst
Misschien niet het eerste waar je aan denkt bij SEO, maar optimale websitesnelheid is heel belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid. Met Google Page Speed kun je de snelheid van je hele website en specifieke pagina’s controleren. Verbeterpunten kun je vervolgens bij je webdeveloper neerleggen, maar zelf kun je ook al verbeteringen doorvoeren, zoals de resolutie van geüploade afbeeldingen verkleinen.
6. Begin met blogs schrijven
De tot nu toe genoemde tips leveren allemaal een belangrijke bijdrage aan je SEO, maar zorgen er niet meteen voor dat je bovenaan de zoekresultaten staat. Daarvoor moet je een autoriteit worden binnen je vakgebied. Dat kun je doen met een blog, waarop je regelmatig artikelen plaatst over onderwerpen die belangrijk zijn voor je klanten. Met originele, bruikbare en toegankelijke content, die genoeg interne links bevat, stijgt je positie in de Google zoekresultaten binnen no time!
Tot slot
Heb je alle tips uitgevoerd? Lekker bezig! Vergeet niet om dit regelmatig te herhalen, dus zet maar alvast op je to-do-lijstje voor de volgende (zomer)vakantie…
Lottie
Wil jij meer te weten komen over SEO? Neem dan contact op met Lottie.