Je zult vast wel eens meegemaakt hebben dat je op zoek was naar een nieuw kledingstuk, en dat je precies dat kledingstuk dat je had bekeken, even later terugzag op Facebook. Raar toch? Nou eigenlijk niet. Bedrijven kijken mee wat wij doen op het internet, en maken daar vervolgens weer gebruik van. We geven er zelfs zelf toestemming voor. Die toestemming geven we door cookies te accepteren. Vaak wordt deze vertoond aan de hand van een pop-up die in het midden van het scherm te zien is. Om die vervelende pop-up weg te krijgen klikken we snel op de groene optie die de cookies accepteert. Maar wat zijn cookies en wat accepteren we nu eigenlijk?
Wat is een cookie?
Een cookie is een klein bestandje dat een website op de harde schijf van je computer zet op het moment dat je de site bezoekt. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden. Je komt cookies dan ook veel tegen bij websites waarbij je moet inloggen. Een cookie zorgt dat je ingelogd blijft terwijl je de site gebruikt. Cookies hebben een bepaalde looptijd. Sommigen worden verwijderd zodra je de browser sluit, andere kunnen jaren op je computer blijven staan als je deze niet verwijdert. Cookies zorgen ervoor dat de advertenties die je te zien krijgt, voor jou op maat zijn gemaakt. Door te volgen welke pagina’s dat je bezoekt, kan een website deze advertenties aan jou tonen met als doel om terug te gaan naar de website en een aankoop te doen.
We onderscheiden 2 soorten cookies, namelijk first-party cookies en third-party cookies
First party cookies zijn cookies die door de website-eigenaar worden geplaatst. Zodra je als bezoeker akkoord gaat met het cookiestatement, dan worden gegevens verzameld die alleen door de website-eigenaar bekeken kunnen worden. Deze gegevens geven de eigenaar onder andere een beeld van welke pagina’s dat goed worden bezocht en welke slecht worden bezocht.
Third-party cookies zijn cookies die worden geplaatst door externe bedrijven zoals Facebook en Google. Deze cookies zijn bedoeld om het klikgedrag te volgen en interesses van de bezoekers op te slaan. Sommige cookies onthouden welke producten dat je hebt bekeken in een webwinkel. Daarna krijg je reclame te zien van producten die daarop lijken. Een website kan deze informatie aan andere bedrijven doorgeven. Dan kunnen ze je gerichte reclame laten zien. Voor deze cookies moet vooraf toestemming worden gegeven door de consument.
Nu de privacywetgeving steeds belangrijker wordt, heeft Google aangekondigd om in 2024 afstand te doen van third-party cookies. Dit is een flinke verandering in onlinemarketingland, want deze cookies zorgen ervoor dat online marketeers gericht en persoonlijk kunnen adverteren. Adverteren door middel van cookies is een essentieel onderdeel voor vele succesvolle marketingstrategieën. Ook niet gek dat het eindigen van third-party cookies, voor veel bedrijven even slikken is. Maar hoe nu verder?
Wat kun je als bedrijf doen om met deze verandering mee te gaan?
Bedrijven zullen een first-party strategie moeten aannemen en de bezoekers vroegtijdig in beeld brengen. Dit kan gedaan worden door bezoekers te laten inschrijven voor relevante nieuwsbrieven. Op deze manier kun je nog steeds gepersonaliseerde ervaringen bieden. Bezoekers zijn zich ervan bewust dat de data alleen van de website-eigenaar blijft waardoor het vertrouwen van de bezoeker waarschijnlijk wordt vergroot. Naar verwachting zullen ze sneller akkoord gaan met het delen van hun data.