Erik
Erik Titulaer

Strateeg

Wat is de nummer 1 Google positie waard?

Onderzoek heeft aangetoond dat de top 3 posities bij Google samen meer dan 60% van alle organische clicks genereren. Alleen al de top 1 positie is goed voor een gemiddelde click-through-rate van 31,7% (onthoud dit getal). Wil je dus een succesvolle propositie, dan moet je voor jouw relevante zoektermen bij deze eerste drie zitten.

Maar wat is zo’n hoge positie bij Google nu waard? Dit is op meerdere manieren te benaderen.

Ten eerste kan je kijken naar de kosten:

  • Hoeveel zou je moeten betalen, om dezelfde bezoekersaantallen te bereiken door middel van paid advertising?
  • Wat zijn de investeringen om organisch op de 1e plek te komen voor een bepaald zoekwoord?

Daarnaast zou je kunnen berekenen wat het jou oplevert. Dat is te benaderen aan de hand van de volgende factoren:

  • Het conversiepercentage, dus welk percentage van de clicks leiden uiteindelijk tot een aankoop of klant?
  • De waarde/marge van je product of dienst vergelijken met de kosten die je maakt.
  • Betreft het een eenmalige aankoop of strik je dan meteen een relatie en dus meerdere verkopen? (customer lifetime value)

Aan de hand van bovenstaande 3 criteria kan je bepalen hoeveel je uit wil geven per klik. Het hoeft geen probleem te zijn om meer uit te geven per verkoop dan de marge zou rechtvaardigen, mits dit eenmalige acquisitiekosten zijn en je vervolgverkopen zou kunnen genereren middels e-mailmarketing of andere acties.

Tevens is het extreem belangrijk om je zoekwoorden te optimaliseren om ervoor te zorgen dat alleen de geïnteresseerde, potentiële kopers op je advertentie klikken. Stel dat je alleen zonnebrillen verkoopt, dan heb je weinig aan bezoekers die op zoek zijn naar een normale bril. Elke klik voor "bril" is dan onnodig ingezet budget. Daarom is het conversiepercentage een belangrijke graadmeter om in de gaten te houden. Bij een papieren mailing was men al blij en trots als men een conversiepercentage van 2% realiseerde. Bij bepaalde online shops kan dit makkelijk 5% zijn, terwijl andere shops zijn al blij met een conversiepercentage van 0,1%. De waarde van een top positie binnen Google is dus per product en sector verschillend. Bij het goed inrichten van je campagnes, genereer je je eigen winstgevende A-locaties.

Ter verheldering een voorbeeld om de waarde van een nummer 1 positie in Google in te schatten:
Je Google advertentie heeft 1.000 vertoningen gehad gedurende een maand en in totaal 100 bezoekers naar je website geleid. Vijf van deze bezoekers hebben daadwerkelijk wat gekocht. Het conversiepercentage bedroeg daarmee dus 5%. De winst op de verkopen aan deze 5 kopers bedroeg € 200. Dat betekent dat de gemiddelde bezoeker die je site vindt via dat zoekwoord een waarde heeft van € 200 (winst) / 100 bezoekers = € 2,00 per bezoeker.

Een eenvoudige rekensom leert dat met een nummer 1 positie voor dat zoekwoord in de organische resultaten van Google, met 1.000 vertoningen in één maand, met de eerder genoemde gemiddelde click-through rate van 31,7%, maar liefst 317 bezoekers op zou leveren. Gebaseerd op de gemiddelde waarde van € 2,00 per bezoeker zou je dan € 634,- per maand of € 7.608,- per jaar kunnen verdienen met slechts een enkel zoekwoord.

 

 

Wil je sparren over jouw vraagstuk?

Blijf bij de pinken

bekijk alle blogs