Facebook, onze narcistische vriend
Wat een geweldig medium toch dat Facebook, met wereldwijd gebruikers en daarmee het ideale medium om contact te houden met je (vroegere) netwerk. Oma’s die de rondreis van hun kleinkind kunnen volgen, studievrienden die je niet meer uit het oog verliest en met wat dagelijkse aandacht ben je weer op de hoogte van al het reilen en zeilen van je netwerk. Ook zakelijk biedt Facebook de nodige kansen. Een perfect medium om te tonen waar je voor staat, waar je mee bezig bent en wat je de wereld en je netwerk allemaal te bieden hebt.
Tot zover alleen maar positief. Waar zitten de narcistische trekjes dan, zul je je afvragen?
Facebook vindt dat de wereld om hun draait of althans, dat de wereld om hun zou moeten draaien. Als je als bedrijf een mooi profiel en vele fans hebt, dan wil je ze updaten over alles wat je bezighoudt en wellicht afsluiten met een poging jouw gewaardeerde fans te verleiden meer te lezen op je eigen website. Echter: als je een url (bijvoorbeeld je website) in je post zet dan zal onze narcistische vriend FaceBook dit meteen afstraffen en zal je post minder in de tijdlijn van anderen getoond worden, want het kan toch niet zijn dat je mensen probeert van Facebook af te leiden? Foei!
Nog een:
Het kan maar zo zijn dat je je berichten ook extra onder de aandacht wilt brengen en hier zelfs een budget aan besteed. Je berichten worden daardoor breder en beter geplaatst in de diverse tijdlijnen. Maar: als je hiermee stopt en dan weer eens een onbetaald bericht plaatst, dan is dit minder te zien dan voorheen. Facebook weet namelijk dat je geld hebt en zelfs wilt besteden, dus zullen ze er alles aan doen dat je jouw budget bij hun laat. Ook niet erg netjes van een vriend.
Een laatste voorbeeld:
Facebook en Google zijn niet bepaald vriendjes en waar olifanten vechten, vallen spaanders (of zoiets). YouTube is van Google (of beter gezegd van de moedermaatschappij) en als jij in je enthousiasme op Facebook een Youtube video deelt of post dan wordt dat alles behalve gewaardeerd. Concurrentie is leuk, maar niet volgens Facebook. Deze post zal dus substantieel minder getoond worden dan berichten met een eigen geplaatste video.
Dit soort gedrag en opstelling zal mijn inziens alleen maar toenemen. De volgende stap is dat je alleen producten effectief kunt aanbieden via Facebook shopping en niet via je eigen shop.
Ondanks het feit dat Facebook steeds minder populair blijft, biedt het nog steeds grote kansen voor het bedrijfsleven. Een gezonde portie wantrouwen en realisme is echter op zijn plaats. Gebruik Facebook op de juiste manier die past bij je uitgangspunten. Niet meer, maar zeker ook niet minder!