Employer branding: voor een gezonder personeelsbestand
Vacatures worden lastig ingevuld, recruitmentkosten rijzen de pan uit, er is veel verloop door het aannemen van werknemers die achteraf niet bij het bedrijf blijken te passen: een ongezond personeelsbestand kost veel geld. We horen uit alle hoeken dat ondernemers moeite hebben om hun personeelsbestand financieel gezond te houden. Als je de kosten van 6 inwerktrajecten of 40% van de recruitmentkosten nu eens zou investeren in je reputatie als werkgever, dan creëer je een pull-effect, waar de juiste mensen op af komen.
Hoe aantrekkelijk ben je?
Het is al lang niet meer zo, dat je op iedere vacature makkelijk twintig sollicitanten krijgt en kan zeggen: ‘jij wordt het!’. Vandaag de dag laat een sollicitant je nog wel weten of hij voor je komt werken, gezien hij nog vier andere aanbiedingen heeft ontvangen. Kortom: Ben je door de ogen van je ideale sollicitant niet de meest aantrekkelijke werkgever? Dan krijg je waarschijnlijk alleen de afgewezen sollicitanten van populairdere werkgevers.
Wie zoek je nu?
Dat je op zoek bent naar ‘technisch personeel’, of een ‘creatieve duizendpoot’ weten we wel. Maar wat voor soort persoon zoek je? Een pietje precies met oog voor ieder detail gaat niet gelukkig worden in een chaotische organisatie. En een bluesmuzikant wordt niet blij in een werkplaats waar de hele dag hardstyle op staat. De een werkt liever in een familiebedrijf en de ander liever voor een multinational. Specificeer je doelgroep dus wat dieper: welke mensen gaan gelukkig worden in jouw bedrijf en gaan dus ook niet snel lopen?
En als je die vraag beantwoord hebt: waarom worden die mensen gelukkig in specifiek jouw bedrijf? Kun je de antwoorden daarop vertalen naar je wervingscampagnes, vacatures en sollicitatiegesprekken, is de kans groter dat je iemand voor de lange termijn binnenhaalt.
Bron: FD, deze Amsterdamse scholengemeenschap zoekt geen standaard schooldirecteur.
Top-of-mind bij jouw ideale sollicitant
Het gaat dus om de mensen aan te spreken die bij je passen als persoon en als organisatie. De waarden die bepalen of jullie als werkgever en werknemer blij van elkaar worden, verdienen daarom een prominente plek in je communicatie uitingen. Wanneer je vanuit de juiste strategie en doelgroepsegmentatie uitingen de wereld in stuurt, zullen de personen die het beste bij je passen zich ook het meest aangetrokken tot je voelen. Zorg door een combinatie van communiceren op slimme tijdstippen, de goede plek en met de juiste tone-of-voice dat je een vaste plaats in de hoofden van je ideale sollicitanten verovert.
Duveltje uit een doosje
De populairste werkgever voor jouw doelgroep ben je niet van de een op de andere dag. Het heeft vaak tijd en veel zichtbaarheid nodig om geliefd te worden. Ben je nog totaal niet bekend als werkgever? Dan is dat juist een kans om als een duveltje uit een doosje met een unieke campagne de online arbeidsmarkt te bestormen. Je kan de gewenste associaties direct opwekken, omdat men nog geen associaties bij je bedrijf heeft!
Compleet plaatje
Zorg dat je verhaal als werkgever een compleet en authentiek plaatje is. Je potentiële werknemers moeten zowel bij het zien van je communicatie uitingen op social media, bij de landingspagina op je website als bij de sollicitatiegesprekken hetzelfde gevoel krijgen. Daarnaast heeft het weinig zin om maar ‘een beetje’ aan employer branding te doen. Een goed uitgedachte strategie inspireert potentiële werknemers op meerdere momenten en zet aan tot actie. Daar is commitment voor nodig. Bedenk dus welke communicatiemomenten nodig zijn om een potentiële medewerker tot solliciteren aan te zetten. Vul zorgvuldig uitgekozen momenten vervolgens met middelen of kanalen die aansluiten bij de doelgroep en zorg dat je content niet snel vergeten wordt. Middelen waar je aan kan denken:
- ‘Werken bij’ websites
- Social mediacampagnes
- Unieke content rondom vacatures
- Google Ads campagnes
- Retargeting van bezoekers vacaturepagina
- Ambassadeursstrategie (via huidige werknemers)
- Uitingen in en aan bedrijfspand
- Luchtballonnen, billboards, vliegtuigen of graancirkels zijn ook toegestaan
To the rescue!
Vind je het lastig om dit voor je eigen bedrijf te realiseren? Dat is logisch, want als ondernemer wil je vooral bezig zijn met hetgeen waarvoor je in eerste instantie begonnen bent met ondernemen! Wij helpen je graag met een strategie voor het werven van personeel, het bouwen of optimaliseren van een ‘werken bij website’ of het creëren van spraakmakende content. Eerst even kennismaken?