Surf noch Turf
Er zijn veel facetten in communicatie die meespelen bij het plaatsen van een uiting op je website of social media. Zorg in ieder geval dat de boodschap duidelijk is en begrepen wordt door je doelgroep.
Als Park1 is een van onze speerpunten het vastleggen en verankeren van een strategie voor bedrijven. Wat vaak naar voren komt in de bespreking is het bewust kiezen of afscheid nemen van een richting. En met richting bedoelen we in deze context een manier van communiceren met de doelgroep.
Het is vaak een openbaring voor bedrijven die niet op dagelijkse basis bezig zijn met online marketing en/of social media beheer dat communiceren een middel is en geen doel. We zien vaak dat de keuze in communicatie kanalen en inhoud hiervan een ratje-touille is. Die woordspeling wordt zo wel duidelijk.
Vergelijk het met een restaurant waar je op de menukaart een ‘Exotische erwtenpuree met drop en haring’ tegenkomt. Of een ‘Volledig vegetarische varkensfilet met een gratis winterbandenwissel’. Vlees noch vis om het zo maar te noemen. Om te zorgen dat je als bedrijf jouw doelgroep voorziet van een ‘menukaart’ die aanspreekt, heb je vooraf te bepalen wat voor ‘restaurant’ je wil zijn.
Kiezen van een richting
Vooral bij gebruik van social media is het een must om kleur te bekennen. Zo maar in het vrije wat gaan posten zorgt voor veel werk en leidt vaak tot weinig resultaat. De valkuil is dat een social media kanaal gezien wordt als een ‘last’. Een extra werkdruk die intact gehouden wordt omdat het voor een bedrijf toch noodzakelijk is om aanwezig te zijn op social media. Het aspect zichtbaarheid wordt hier wel begrepen, maar om vervolgens een besluit te nemen in hoe je je presenteert, is vaak moelijker dan verwacht. Of we het nu hebben over Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube of LinkedIn, dit maakt geen verschil.
Hoe voorkom je het vlees noch vis verhaal?
Een stap in de juiste richting is, om eerst te bepalen wat je doel is met de communicatie op bijvoorbeeld social media. Wat wil je bereiken met de tijd die je gaat investeren in het maken van posts en alle bijbehorende investeringen in foto’s, video en teksten? Een korte brainstorm of teruggrijpen naar de propositie van het bedrijf kan hier snel (on)duidelijkheid in aanbrengen. Welke kant het ook op gaat, duidelijkheid zal ontstaan over de noodzaak.
Mocht de richting snel duidelijk zijn, dan is het de kunst om hier een campagne (planning) aan te hangen en,… wat het belangrijkste is: Een verantwoordelijke! We merken namelijk dat het voor bedrijven niet moeilijk is om enthousiast te worden over de mogelijkheden die online marketing en daarmee social media met zich meebrengt. Maar als de vraag komt wie dit binnen het bedrijf gaat doen dan wordt er vaak wel even geslikt. Als er geen ‘eigenaar’ van de actie is die ook bevoegdheid en ruimte krijgt dan zal het resultaat suboptimaal blijven.
Mocht het door een brainstorm of propositie juist onduidelijker worden, dan zal het probleem eerder bij de bepaling van je doelgroep of je product c.q. dienst liggen dan bij je online marketing. In dat geval is het goed om terug te gaan naar de keuken om het recept van je bedrijf nog eens goed ingrediënt per ingrediënt af te meten. Voorkom ten alle tijde die rare menukaart!
Enkele tips om gericht te communiceren op de socials
- Verzin een lopende campagne met een actie als doel: Door een doorlopende stroom aan posts te doen over één onderwerp, met als finale een actie, ben je automatisch bezig met focus aan te brengen. Hierdoor zorg je voor consistentie in informatie en kwantiteit (snelheid van posten).
- Pak één thema op een vast tijdstip en bouw hier langzaam je social media rond op. Bijvoorbeeld ‘De tip op vrijdag’ of ‘Maand overzicht’. Dit koppel je aan een regelmaat en een vast formaat aan inhoud.
- Teasers: Gebruik een vast formaat om mensen een stukje van de informatie die op je website staat te laten zien. ‘Wil je het volledige recept zien, klik hier’.
Er zijn natuurlijk nog veel meer facetten die meespelen bij het plaatsen van communicatie uitingen op o.a. social media. Denk hierbij aan; interactie, wil je alleen maar zenden, participatie, prikkelen. Wil je daar eens over sparren dan staan we tot je beschikking!