Tien feiten om je Organic Click Through Rates (CTR) te verhogen
Eind 2019 hebben de Amerikaanse firma’s Backlinko en ClickFlow maar liefst 5 miljoen zoekopdrachten in Google geanalyseerd om de organische klikfrequentie beter te begrijpen. Eerst analyseerden zij de CTR-gegevens over 874.929 pagina's en 5.079.491 zoekopdrachten. Vervolgens hebben ze gekeken hoe factoren zoals titellengte, sentiment en metabeschrijvingen de organische CTR beïnvloeden.
Hieronder een samenvatting van hun belangrijkste bevindingen:
- Het nummer 1-resultaat in de organische zoekresultaten van Google heeft een gemiddelde CTR van 31,7%. Dus een groot gedeelte van de bezoekers klikt meteen op het eerste resultaat.
- Het #1 organische resultaat heeft 10x meer kans om een klik te ontvangen dan een pagina op de #10 plek.
- De organische CTR voor posities 7-10 is vrijwel hetzelfde. Als u daarom een paar plekken onderaan de eerste pagina omhooggaat, leidt dit mogelijk niet tot meer organisch verkeer.
- Als u 1 plek omhoog gaat in de zoekresultaten, wordt de CTR met gemiddeld 30,8% verhoogd. Echter, dit hangt af van waar u heen gaat. Als u van positie # 3 naar positie # 2 gaat, resulteert dit meestal in een aanzienlijke CTR-boost. Stijgen van #10 naar #9 maakt echter geen statistisch significant verschil.
- Titels die een vraag bevatten, hebben een 14,1% hogere CTR dan pagina's zonder vraag in hun titel.
- Titels tussen 15 en 40 tekens hebben de hoogste CTR. Volgens de gegevens hebben pagina's met een titeltaglengte tussen 15 en 40 tekens een 8,6% hogere CTR in vergelijking met pagina's die buiten dat bereik vallen.
- URL's die een gezocht woord bevatten, hebben een 45% hogere klikfrequentie in vergelijking met URL's die geen zoekwoord bevatten.
- Het toevoegen van 'Power Words' aan uw title-tag kan uw CTR verlagen. Ze ontdekten dat titels met Power Words een 13,9% lagere CTR hadden in vergelijking met titels die geen Power Words bevatten.
- Emotionele titels kunnen uw CTR verbeteren. We ontdekten dat titels met een positief of negatief sentiment de CTR met ongeveer 7% verbeterden.
- Het schrijven van metabeschrijvingen voor uw pagina's kan resulteren in een hogere CTR. Pagina's met een metabeschrijving krijgen 5,8% meer klikken dan pagina's zonder metabeschrijving.